dekoracja

Wczesne próby

dekoracja

Wstęp

W roku 1909 film o szerokości 35 mm został uznany za powszechny standard w kinematografii. Jednak już pod koniec lat dwudziestych wytwórnie na nowo rozpoczęły eksperymenty z filmem o innej szerokości. W obliczu zmian, które zachodziły w kinie, studia filmowe nie mogły pozwolić sobie na przeoczenie jeszcze jednej możliwości udoskonalenia kinowego obrazu. Prace te miały rozpocząć narodziny filmu panoramicznego.

Wczesne standardy szerokoformatowe

Swój nowy system o nazwie Grandeur zaprezentowała jako pierwsza wytwórnia Fox Film Corporation. Grandeur wykorzystywał perforowany film o szerokości 70 mm (kamera i projekcja). Zastosowano standardowy pionowy posuw taśmy o skoku równym czterem perforacjom (por. Todd-AO), co pozwalało na uzyskanie obrazu panoramicznego o proporcjach 2:1. Pierwsza projekcja odbyła się 1929.09.17, kiedy wyświetlono dokument Fox Movietone Follies of 1929. Pierwszy film fabularny w nowym standardzie powstał w 1930 roku (Happy Days, reż. Benjamin Stoloff).

Inne studia filmowe również rozpoczęły próby z filmem szerokoformatowym. W latach 1929–1930 pojawiły się procesy kinematograficzne wykorzystujące taśmę o rozmiarach od 56 do 70 mm.

Tabela 1. Wczesne procesy szerokoformatowe.
Nazwa Szerokość filmu Studio Data
Natural Vision 63,5 mm RKO 19261
Grandeur 70 mm Fox 1929
Magnafilm 56 mm Paramount 1930
Magnachrome 65 mm Paramount 1930
Vitascope 65 mm Warner 1930
Magnaframe 65 mm Warner 19??
Magnifilm 65 mm United Artists 1930
Realife zdjęcia: 70 mm, projekcja: 35 mm poziomo M-G-M 1930

Tym razem jednak zmiany nie zostały przez publiczność przyjęte zbyt entuzjastycznie. Rewolucja dźwiękowa rozpoczęła się zaledwie parę lat wcześniej, i to dźwięk przyciągał do kina największą widownię. Projekcja panoramicznego, ale czarno-białego obrazu, co prawda z dźwiękiem (ale tak samo jak w przypadku 35 mm monofonicznym), nie była w tym czasie atrakcją na tyle dużą by stać się głównym atutem w kampaniach promocyjnych.

Nie bez znaczenia jest też fakt, że pod koniec lat dwudziestych nie udało się ustalić jednolitego formatu dla „nowego filmu”, co z kolei drastycznie utrudniało standaryzację kin. Wielka recesja w roku 1930 (związane z nią problemy finansowe dotknęły większość wytwórni) pogrzebała ostatecznie możliwość wprowadzenia procesu szerokoformatowego w pierwszej połowie XX wieku. Jednakże zdobyte w tym czasie doświadczenie i starannie zakonserwowany sprzęt już za ćwierćwiecze miały przydać się ponownie.

^ na górę

Przypisy:

  1. Mimo iż standard ten został stworzony najwcześniej, pierwsza premiera pełnometrażowego filmu w Natural Vision pod tytułem Danger Lights (reż. George B. Seitz) miała miejsce dopiero w roku 1930, po wykupieniu procesu przez RKO. ^

^ na górę